top of page

Rozhovor s Lucií Kovalčíkovou: ,,Jsem ráda, že tu můžu každý den být."




Pro náš historicky první rozhovor jsme oslovili propagátorku zdravého životního stylu a velkou fitness bojovnici, která i přes svůj handicap každý den překonává své limity. Seznamte se s Lucií Kovalčíkovou a jejím pohledem na svět, zdravou výživu, cvičení a motivaci.

Lucka na svém instagramovém profilu @luc_fitdiabetic veřejně propaguje svůj život a cvičení s cukrovkou.

Jak se cvičí s cukrovkou, na co si musí dávat pozor a co ji ke cvičení motivuje ?

To všechno a mnoho dalšího se dozvíš v tomto rozhovoru.



Kdy ses dozvěděla svoji diagnózu a jaké to pro Tebe bylo ?

O tom, že mám diabetes 1. typu jsem se dozvěděla, když mi bylo 7 let. Byla jsem fakt malé dítě a většině věcem okolo diabetu jsem ani nerozuměla. Časem jsem se ale musela naučit vše ovládat sama, přeci jen do školy se mnou nikdo nechodil stejně jako na žádné školní výlety a podobně. O pár let později mi to tak vše nějak došlo. Je to nemoc na celý život, která s sebou nese velká zdravotní rizika a je potřeba mít každodenní píli a motivaci. Dlouho jsem si pokládala otázku proč to potkalo zrovna mě. Pak jsem ale vše přehodnotila, začala jsem si sebe a svého zdraví vážit. Jsem ráda, že tu můžu každý den být.




Kdy ses rozhodla, že začneš cvičit a co Tě k tomu vedlo ?

Já jsem sportovala už od malička, když jsem dělala závodně atletiku. Po nějakém čase jsem skončila a zaujalo mě fitko a posilování. Od té doby je to moje droga. Nejenže mi fitness pomáhá v kompenzaci cukrovky, ale taky mě to neskutečně naplňuje. Člověk se pořád překonává a posouvá dál, to mě na této fitness cestě baví nejvíc.



,,Cvičení je moje droga."


Má cvičení s cukrovkou nějaká omezení ?

Ano, nějaká omezení jsou. Nemůžu cvičit jak s vysokou glykémií (hladina cukru v krvi), tak ani s nízkou glykémií. Při nízké glykémii musím doplnit do těla cukr, většinou volím hroznový cukr nebo nějaké ovoce, které obsahuje rychlé cukry. Kromě toho před tréninkem musím plánovat své dávky inzulínu a s dostatečným předstihem ty dávky snížit, abych si zbytečně nezpůsobila hypoglykémii (nízký cukr v krvi). Taky si hlídám stravu před a po tréninku, kdy se snažím mít dostatek bílkovin a udržet glykémii co nejvíce v rovině



Kolikrát týdně trénuješ ?

Trénuju většinou 4-5x týdně. Některé týdny to je míň, když se mi třeba nedaří uhlídat správné hodnoty glykémie a je potřeba nechat tělo odpočinout. Přeci jen zdraví mám vždy na prvním místě :)


Jak vypadá Tvůj běžný trénink ?

Řekla bych, že docela podobně jak u ostatních. Začínám lehkým rozehřátím, a pak následuje většinou hodinový trénink. Víc než posilování na strojích mám raději cvičení ve stylu HIIT doplněné i o pár běžných cviků. Nezapomínám ani na strečink a kardio.







Jak vypadá tvůj jídelníček ?

Většinu času si počítám makra a hlídám si příjem kalorií. Jídelníček mám postavený hlavně na bílkovinách a tucích, na sacharidy samozřejmě nezapomínám a miluju je, ale větší množství sacharidů může hodnoty glykémií dost negativně ovlivnit a hůře se pak celá cukrovka hlídá. Jím 5x denně, a to v menších porcích. Když už si dám větší množství sacharidů, musím si přidat taky více bílkovin, jinak mi glykémie letí raketově nahoru.




Máš nějaký oblíbený motivační citát ?

No není přímo motivační, ale mým oblíbeným je “Nikdy nebylo tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř.” Vždy mi to pomůže si uvědomit, že mám být teď a tady vděčná za to, co mám. Protože jsou horší nemoci. Ta moje mi dovoluje se hýbat a cvičit, někteří tu možnost mít nemusí.


,,Musím být vděčná za to, co mám."


Máš nějaký svůj fitness vzor ?

Ano, mám. Ze zahraničních fitnessek to je Whitney Simmons, z české scény to je Anička Faltová.


Co bys poradila někomu, kdo ztrácí motivaci ke cvičení ?

Řekla bych mu ať si vyjmenuje důvody proč začal. Proč to vlastně dělá, co mu to přináší? Je to dobrý pocit ze sebe? Fit postava? Nebo třeba psychická pohoda? Už jen to, že dělám něco pro své zdraví je dostačující důvod do toho fitka jít. Mě navíc sport alespoň na chvíli pomáhá zapomenout na všechny životní trable a věřím, že stejně tak sport pomáhá i ostatním.




Chtěla by sis jednou zkusit závody ?

Ano, závodit mě dost láká, ale u diabetika to bude dost trnitá cesta a dieta nemusí být podle představ. Musím pravidelně jíst a někdy, když mám nižší cukr tak ty sacharidy doplnit prostě musím, a to by mi mohlo ohrozit průběh diety. Každopádně je to pro mě jedna velká výzva - a tu bych jednou chtěla zdolat.




zdroj: instagram.com/luc_fitdiabetic




Moc děkujeme za Tvůj čas a zajímavé odpovědi.

Děkuji za příležitost poskytnout rozhovor!




Nezapomeňte sledovat Lucky cestu na jejím instagramu a pokud Vás třeba ještě něco zajímá, neváhejte se zeptat :)

Související příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page